Galten Vissing Jagtforening 2018

Foreningens historie

Fra at jagt var forbeholdt det øverste samfundslag, kom i 1919 sammen med "Lens afløsningen" nye tider for "jagten". Herregårde blev af økonomiske årsager nødsaget til at fra sælge jord og udleje jagt arealer og det deriblandt til "byboer"!

I 1922 kom en ny lov " JAGTTEGNET". Alle jægere skulle nu have et jagttegn for at måtte jage. Det første år blev der indløst 64.420 jagttegn, hvoraf over 10.000 blev indløst af handlende, håndværker, embedsmænd, sagfører, læger og dyrlæger. To tredjedele var dog stadig landmændene.

Det blev forbudt at jage om natten, forskellige vildt arter blev fredet og man indførte begrænsede jagttider på hinder og kalve, da især kronvildtet ellers havde været "fredløst" og bestanden var meget faldende. Sikavildt blev indført fra Japan.

Dansk Jagtforening fra 1884 havde været danmarks eneste af den slags, men nu kom også Landsjagtforeningen af 1923 til som hurtigt blev danmarks største.

Sidst opdateret:

04-04-2020

Ris og ros til hjemmesiden?

I 1940 kom Dansk Strandjagt forening for dem der ikke havde lejlighed til, økonomisk mulighed for eller ønske om at drive jagt på landjord. Havet er jo frit for alle.

Jagtforeninger opstod i tiden fra 1923 og de efterfølgende år, de fleste som støtte for Landsforeningen af 1923. Også Galten-Vissing Jagtforening opstod i tiden derefter.